RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-4.blogspot.com

Sabtu, 30 Mei 2015

Seninya Alat Muzik Tradisional


SENINYA ALAT MUZIK TRADISIONAL

WAKAF BAHARU, KELANTAN: Dalam mana-mana majlis seperti majlis perkahwinan, silat, tarian, main puteri dan makyong, peranan alat-alat muzik tradisional seperti serunai, gong, gendang, rebana dan beduk begitu sinonim dan akan bertambah berseri apabila alat-alat muzik itu bergabung. Pada masa itu, alat-alat muzik tradisional adalah sehati dan sejiwa dan masyarakat setempat yang mewarisinya sejak turun-temurun, bukan sahaja mahir bermain tetapi juga kaya dengan seni pembuatannya.

Namun, kenangan alat-alat muzik itu yang pernah menyerikan wadah negeri Kelantan pada masa dulu hanya tinggal suku dan sebahagiannya telah terkubur dan dewasa ini kehebatan alat-alat muzik tradisional itu telah diambil alih oleh alat-alat muzik moden. Hanya yang masih tinggal hanya beberapa generasi, namun disebabkan faktor usia, mereka tidak lagi dapat bergiat ke arah itu. Salah seorang yang dimaksudkan, Wan Ismail bin Wan Ibrahim, 97, atau lebih dikenali dengan panggilan Tok Wan Ismail dari Kampung Mensira, Wakaf Baharu, Kelantan.  

Menurut Tok Wan Ismail, beliau memulakan kerjaya meniup serunai sejak 15 tahun lalu, bermula ketika usia 18 tahun, ketika itu beliau sudah pun berumahtangga tetapi masih belum dikurniakan anak. Ditanya, bagaimana beliau memperolehi ilmu meniup serunai itu, katanya, beliau memperolehinya dengan cara membawa serunainya sendiri kemudian meminta orang mahir atau pakar serunai itu memperdengarkan atau menunjuk cara meniup atau memainkan sesuatu muzik terbabit.

Beliau akan meminta pakar terbabit supaya meniupnya terlebih dahulu, dari situ beliau akan mendengarnya dengan tekun dan secara tidak langsung beliau mampu meniupnya mengikut rentak irama orang yang meniupnya.

Katanya, di antara individu yang pakar dalam meniup serunai yang pernah beliau minta menunjuk ajar ialah kira-kira lima (5) orang. Menurutnya, beliau akan mula meniup serunai setelah mendengar muzik lain dipalu, misalnya gendang, rebana atau beduk. Dari situlah beliau mengetahui apakah irama yang sesuai untuk tujuan itu seperti gendang wayang, main puteri, silat, makyong dan tarian, kecuali dikir barat. Dengan kata lain, apabila satu kali pukulan gendang, beliau bermula dengan meniup serunai sehingga selesai. Tetapi kalau bersilat, serunai akan ditiupnya terlebih dahulu. Dia menjadi minat dengan serunai setelah mendengar bunyinya yang lunak dan merdu sehingga beliau terpanggil untuk melakukannya sendiri.

“Hanya dikir barat saja tiupan serunai tidak masuk”, kata Tok Wan Ismail ketika ditemui Wartawan RELATIF, Azmi Mohd. Salleh dan Jurufoto, Mohd. Kamarulbahrin di kediamannya itu.

Katanya, beliau berkebolehan dan mahir meniup mengikut rentak irama terbaik ketika usianya 35 tahun. Dalam bab meniup serunai sama ada lama dan moden, hanya yang masuk mengikut rentak serunai seperti wayang kulit, silat dan tarian sahaja. Namun, dikir barat tidak tersenarai.

Kata Tok Wan Ismail, sekiranya beliau dijemput ke tempat yang jauh semata-mata untuk meniup serunai misalnya ke Kuala Lumpur, beliau diberi upah tunai sebanyak RM40 semalam. Kalau ke Negeri Sembilan dan Johor pula beliau diberi upah sebanyak RM50. Selain itu, beliau banyak menerima jemputan untuk membuat persembahan di Kuala Terengganu.

“Tok Wan sering dijemput untuk membuat persembahan di beberapa tempat seperti di Negeri Sembilan (2 kali), Kuala Lumpur (2 kali), Pahang (2 kali), Kuala Terengganu (2 kali) dan lain-lain tempat di Gelanggang Seni di Kota Bharu sendiri”, apabila diminta jumlah beliau menerima jemputan untuk membuat persembahan.

Di samping itu, beliau juga turut diundang dalam majlis perkahwinan pasangan  pengantin bersama pesilat yang membuat persembahan di hadapan pengantin. Menurutnya, dalam majlis perkahwinan orang dulu-dulu, banyak pihak dijemput untuk mempersembahkan kesenian di hadapan pengantin seperti tiupan serunai, pesilat dan paluan gendang, tetapi kini tiada lagi.

Tambah Tok Wan Ismail, minatnya meniup serunai disebabkan “angin” dalam jiwanya berasa begitu ingin meniup serunai sehingga membawanya mempelajari seni dan kaedah meniup alat muzik itu. Apabila beliau sudah berkebolehan, mahir dan mampu meniup secara lebih sempurna ketika itulah beliau sering menerima ajakan sesiapa saja untuk menghadiri mana-mana majlis yang melibatkan “tiupan serunainya” umpama “apabila mengantuk disorongkan bantal”, beliau tidak melepaskan peluang itu.

“Kebanyakan alat-alat muzik tradisional seperti serunai, rebana, gong, beduk dan gendang Tok Wan sendiri yang membuatnya. Itu, bangsal membuat alat-alat muzik masih ada”, kata Tok Wan Ismail apabila ditanya tentang alat muzik itu dibuat sendiri atau dibeli sambil menunjukkan ke arah sebuah bangsal untuk membuat peralatan muzik yang dimaksudkannya itu.

Beliau bukan sahaja mahir dalam membuat dan bermain alat-alat muzik itu tetapi turut menjualnya kepada individu atau pertubuhan yang ingin membelinya. Dari segi harga pula, misalnya sebatang serunai yang suaranya baik tetapi bodinya tidak berapa menarik dijual dengan harga RM200, gendang pula berharga di antara RM600 dan RM700.

Katanya menambah, setelah mengetahui alat-alat muzik itu dapat disiapkan akan ada pihak yang menempah dan datang ke rumah untuk membelinya. Pada ketika itu, beliau tidak menang tangan untuk membuatnya berdasarkan jumlah tempahan yang datang silih berganti. Kebanyakan alat-alat muzik itu menurutnya dibeli oleh beberapa pihak dari luar Kelantan seperti dari Kuala Lumpur yang kemudiannya pihak berkenaan akan menjualnya pula di sana. Namun, terdapat juga beberapa keluarga dari kampungnya yang sering membeli alat-alat muzik darinya kerana minat yang sama sepertinya.

Tok Wan Ismail begitu seronok bukan sahaja sudah memperolehi ilmu alat-alat muzik itu, namun sesuatu yang paling berharga dalam hidupnya ialah dapat melunaskan kehendak naluri dan menyumbangkan bakatnya kepada masyarakat sekitarnya pula.

Di Kelantan misalnya, sehingga hari ini hanya yang masih mewarisi kemahiran membuat dan bermain alat muzik tradisional adalah beliau seorang sahaja yang masih tinggal. Namun, melihatkan kepada usianya yang hanya tiga (3) tahun lagi ke usia 100 tahun, beliau tidak lagi mempunyai kudrat untuk mencari kayu yang baik apatah lagi untuk menebang kayu itu di hutan untuk tujuan membuat alat muzik, sementelah pula cuba bermain dan menjualnya. Tetapi apabila diminta meniup serunai yang sering menjadi teman ketika sunyinya, beliau masih lagi mampu untuk mempersembahkan bakat yang sedia mengalir dalam darah, naluri dan jiwanya sejak dari usia 18 tahun itu.

Wan Ismail bin Wan Ibrahim atau Tok Wan Ismail.

Tok Wan Ismail ketika ditemubual Wartawan RELATIF di kediamannya.

Salah satu hobinya, meniup serunai yang dibuatnya sendiri. Di sebelah belakangnya itu adalah bangsal membuat alat muzik tradisional seperti serunai, gendang, gong, beduk dan rebana.


Tonton Video: 
1. Siar.TV: Siri 3 - http://siartv-3.blogspot.com


Tulisan:
AZMI MOHD. SALLEH

Jurufoto:
MOHD. KAMARULBAHRIN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan