KG. BECHAH SEMAK
(PASIR MAS)
PASIR MAS, KELANTAN: Sejarah dan
asal usul pembukaan kampung di Kelantan memang menarik. Ini kerana, kebanyakan
nama-nama kampung yang diasaskan pada masa lampau diilhamkan kepada beberapa
objek menarik yang ditemui di kawasan terbabit seperti pokok, batu, alur dan
sebagainya pastinya nama kampung berkenaan akan dinamakan sempena objek-objek
tersebut.
Begitu halnya dengan nama Kampung
Bechah Semak yang letaknya di Bunut Susu, Pasir Mas, Kelantan. Menurut salah
seorang penduduk yang juga Penceramah Bebas, Ustaz Abdull Kadir bin
Jailani ketika ditemui Wartawan RELATIF,
Azmi Mohd. Salleh dan Jurufoto, Mohd. Kamal Ibrahim berkata, asal nama “Bechah”
yang terletak di belakang rumahnya itu adalah sebuah alur atau bechah yang
tidak pernah kering airnya sehingga sekarang walaupun musim kemarau telah
melanda Kelantan dan kawasan terbabit.
“Walau bagaimanapun, bechah itu
sekarang telah tinggal separuh berikutan projek membina masjid baharu.
“Saya masih ingat lagi ketika
zaman kanak-kanak, bechah semak adalah kawasan paya dan sawah padi”, jelasnya.
Manakala istilah “Semak” itu pula
katanya, terdapat beberapa jenis pokok renek dan belukar yang tiada siapa pun
yang berani menjejakkan kaki ke situ disebabkan banyaknya haiwan berbisa seperti ular yang
menjadikan belukar berkenaan sebagai habitat haiwan itu untuk membiak.
Pada masa itu, masjid lama
dikenali Masjid Haji Omar (diasaskan oleh Tuan Guru yang berasal dari Pattani,
Siam) dan sekitarnya ketika itu masih dalam keadaan hutan belukar dan semak-samun,
hanya kini kawasan tersebut telah dibersihkan apabila banyak rumah-rumah
dibangunkan sebagai penempatan penduduk.
Apabila ditanya, siapakah
pengasas atau orang yang bertanggungjawab membuka dan menamakan Kampung Bechah
Semak. Beliau tidak dapat memberikan jawapannya, kerana generasinya kini adalah
generasi kelima, tahu-tahu nama kampung berkenaan telah wujud.
Walau bagaimanapun, dia agak
kampung berkenaan mendapat nama sebelum Malaya
mendapat kemerdekaan lagi. Malah dia yakin dan percaya kampung berkenaan dibuka
oleh orang-orang Pattani (Siam)
sebagai penghuni awal kampung berkenaan pada masa itu. Malah katanya, dari apa
yang diketahuinya terlebih dahulu kebanyakan orang-orang Pattani telah membuka
tanah sempadan di Rantau Panjang baharulah mereka berpindah dan menetap di
Kampung Bechah Semak ini sebagai orang-orang perantau.
Sesuatu yang menariknya tentang
Kampung Bechah Semak ini apabila setahunya ketika kejadian banjir besar melanda
Kelantan pada tahun 1967 dulu (kali kedua), Kampung Kenak termasuk beberapa
penduduk dari kampung yang lain telah berhimpun di Kampung Bechah Semak. Mungkin
Kampung Bechah Semak adalah sebuah kampung yang selamat dari bencana banjir
berbanding kampung-kampung yang lain ketika itu.
Menbicarakan tentang jumlah
penduduk Kampung Bechah Semak menurut Ustaz Abdull Kadir lagi bahawa, jumlah
penduduk kampung berkenaan pada tahun tahun 1970-an dianggarkan kira-kira 20
buah rumah sahaja. Kebanyakan golongan yang menetap di Kampung Bechah Semak itu
pula terdiri daripada bangsa Melayu yang beragama Islam.
Tetapi hari ini, jumlah penduduk
Kampung Bechah Semak telah meningkat kira-kira 3,000 orang, tetapi jumlah
pemastautin sebenar adalah kira-kira 2,000 orang. Sejumlah baki kira-kira 1,000
orang itu pula kebanyakannya menetap di luar Kelantan disebabkan faktor
pekerjaan (mencari rezeki). Walau bagaimanapun, mereka semuanya adalah anak
jati Kampung Bechah Semak juga.
“Jumlah penduduk Kampung Bechah
Semak ini secara keseluruhannya adalah 3,000 orang. Tetapi jumlah pemastautin
sebenar adalah 2,000 orang. Sementara yang selebihnya menetap di luar
Kelantan”, ujarnya.
Berhubung dengan bidang kerja
pula, majoriti penduduk di Kampung Bechah Semak sekarang adalah terdiri
daripada kalangan guru (30 peratus), kakitangan hospital (doktor, jururawat
kira-kira 20 peratus). Manakala bidang kerja lain adalah kalangan petani
(pesawah padi, penanam sayur) dan penternak. Kalangan petani ini pula bukanlah
secara formal tetapi sebagai individu yang mengusahakannya sendiri untuk keperluan
keluarga.
Selain itu menurutnya, terdapat
di kalangan muda mudi dari kampung berkenaan yang mempunyai kelulusan sama ada
sebagai jurutera, doktor dan ahli perniagaan (bekerja sendiri), mereka mencari
rezeki di Kuala Terengganu, Perak, Selangor, Kuala Lumpur,
Sabah dan Sarawak.
Sebagai contohnya, salah seorang
penyumbang untuk pembinaan masjid baharu Bechah Semak bernama Datuk Ramli
adalah seorang ahli perniagaan yang merupakan anak jati dari Kampung Bechah
Semak itu telah menyumbangkan lebih RM1 juta untuk menyiapkan masjid berkenaan.
Katanya, majoriti penduduk
kampung berkenaan adalah seimbang, mengamalkan kaedah bertukar-tukar fikiran
(pendapat) dalam usaha memajukan kampung. Menurutnya, golongan muda menghormati
golongan veteran (penduduk lama) disebabkan buah fikiran dan pengalaman mereka
amat penting. Manakala golongan muda walaupun mempunyai kelulusan, mereka
tentunya kurang pengalaman dalam beberapa hal, justeru perkongsian buah fikiran
adalah sesuatu yang lazim dan amat diperlukan. Jadi menurutnya, golongan muda
mudi dan golongan veteran sentiasa memberikan keutamaan dalam perbincangan untuk
mewujudkan suasana harmoni sebagai sebuah kampung yang harmoni.
Katanya, kebanyakan penduduk
Kampung Bechah Semak walaupun daripada golongan muda mudi dan veteran (dewasa) adalah
seimbang. Disebabkan hal itu, hubungan silaturrahim (hubungan sesama manusia)
sentiasa terjalin. Ini jelas, apabila salah seorang penduduk kampung yang
didapati mengalami keuzuran (sakit), golongan muda mudi dan dewasa sama-sama menziarahi
dan bertanya khabar dalam usaha memberikan pertolongan sekadar yang termampu.
Amalan murni seumpama ini pada
masa itu telah diterapkan oleh seorang ulama tersohor di kampung berkenaan
dikenali Tuan Guru Haji Omar bin Ibrahim yang telah mengasaskan pembinaan
Masjid Haji Omar dan beberapa buah pondok berhampiran. Dengan kehadiran Tuan
Guru Haji Omar sebagai pembimbing yang berjaya menerapkan akhlak dan hubungan
sesama manusia, apabila sentiasa dijalinkan akan memberikan kekuatan dan
keamanan dalam kampung itu sendiri.
“Kemasyhuran Tuan Guru Haji Omar
begitu dikagumi apabila terdapat sebahagian murid-muridnya yang telah menjadi
imam. Kebanyakan murid-muridnya datangnya dari beberapa daerah seperti dari
Kuala Krai, Machang untuk menuntut ilmu darinya”, kata Ustaz Abdull Kadir lagi.
Apabila ditanya tentang warisan
dan wasilah Tuan Guru Haji Omar yang telah mendirikan dan mengasas Masjid Haji Omar di kampung itu, beliau begitu malu untuk mengangkat dirinya
sebagai murid dan salah seorang pencetus sehingga Kampung Bechah Semak mendapat
pendidikan Islam terawal. Katanya, secara asasnya, beliau bersama arwah Tok
Gurunya dan seorang sahabatnya bernama Haji Ahmad yang mempelawa dan meminta
Tuan Guru Haji Omar ke kampung berkenaan sebagai Tuan Guru untuk memberikan
pendidikan agama di kampung berkenaan. Jadi, di antara anak-anak murid utama
Tuan Guru Haji Omar adalah beliau sendiri, Haji Ahmad dan Cikgu Mokhtar dari
Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Penggu, Pasir Mas.
“Bidang utama yang diajar dan
diberikan perhatian oleh Tuan Guru Haji Omar ialah tasauf. Walau bagaimanapun,
bidang-bidang lain seperti Fekah tidak dipinggirkan”, jelasnya.
Misalnya Tuan Guru Haji Omar
membuat giliran dalam kaedah kuliah seperti Fekah seperti cara-cara mengambil
air wuduk, tidak ketinggalan penekanan juga turut diberikan dalam hal solat.
Misalnya hari Selasa (kuliah tentang Kitab Usul), Jumaat (Kitab Ikan). Cara
pembahagian pelajaran yang dilakukan oleh Tuan Guru Haji Omar itu amat
menyenangkan peserta kuliah yang menimba ilmu dan pengetahuan dengannya.
Misalkan terhadap dirinya, beliau lebih menekankan tentang Fekah berhubung
cara-cara mengambil wujuk dan cara-cara solat dengan sempurna.
Sememang menurutnya, masjid
memainkan peranan yang penting dalam mengatur, mentarbiyah serta menghubungkan
silaturrahim semua penduduk yang ada di Kampung Bechah Semak itu.
Di antara aktiviti yang telah
diadakan oleh para Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid Tuan Guru Haji Omar misalnya
aktiviti berbuka puasa, majlis perdana tarawikh yang diimamkan oleh Imam dari
Palestin. Sementara malam-malam biasa, pihak masjid telah menjemput imam-iman
hafiz untuk solat waktu berserta tarawikh.
Bercakap tentang pembinaan masjid
baharu pula menurutnya, pada peringkat awalnya kos pembinaan masjid baharu itu
Datuk Ramli ingin menyumbang sebanyak RM500,000. Tetapi pihak AJK merayu kepada
Datuk Ramli kerana pihak berkenaan berhasrat untuk membina masjid baharu itu
dua tingkat memandangkan setiap kali musim perayaan seperti Aidilfitri dan
Aidiladha pastinya tidak akan dapat menampung jumlah ahli-ahli kariah/perantau
yang pulang berhari raya.
Disebabkan hal berkenaan, Datuk
Ramli telah berjanji akan menambah peruntukan sehingga pembinaan masjid baharu
itu siap sepenuhnya. Katanya, dari apa yang dilihatnya, anggaran nilai
peruntukan sekarang telah mencecah hampir
RM2 juta.
“Tentang sumbangan lain setakat
ini, Alhamdulillah amat memberangsangkan. Setakat bulan April 2015 lalu, wang
berbaki dalam akaun berjumlah RM87,000 (khusus untuk masjid, bukan kutipan hari
Jumaat). Ini bermakna, satu sumbangan untuk masjid baharu dan satu lagi untuk
sumbangan masjid lama” ujarnya.
Menurutnya, selain sumbangan
Datuk Ramli, beliau telah menemui cucu salah seorang pengamal rawatan
tradisional dari Tumpat, Datuk Wan yang membuka sebuah pam minyak di Rantau
Panjang dan penyumbang-penyumbang yang lain turut memberikan sumbangan terus
berdasarkan akaun yang dipamerkan di papan tanda berhampiran masjid baharu itu.
Bagi dermawan yang ingin melakukan amal jariah boleh menyumbang ke dalam akaun Bank Islam Masjid Haji Omar: 03-027-01-004691-3
Ustaz Abdull Kadir bin Jailani.
Ustaz Abdull Kadir bin Jailani ketika ditemubual Wartawan RELATIF di kediamannya.
Masjid Haji Omar - masjid lama.
Papan tanda pembinaan masjid baharu.
Tonton Video:
Tulisan:
AZMI MOHD. SALLEH
Jurufoto:
AZMI MOHD. SALLEH
MOHD. KAMAL IBRAHIM
MOHD. KAMAL IBRAHIM
Tiada ulasan:
Catat Ulasan